Offisielt forum for Norges Styrkeløftforbund
September 07, 2010, 20:20:19 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rent idrettslag!  (Lest 1506 ganger)
Frode Fjogstad
Newbie
*

Vis profil E-post
« på: Mars 10, 2008, 21:51:14 »

Tenkte bare jeg skulle informere om at i dag ble Odin SK første styrkeløftklubb og et av de første idrettslagene i Norge som har signert avtale som Rent Idrettslag. I dag var altså lanseringsdatoen for kampanjen Rent Idrettslag som er et samarbeidsprojekt mellom NIF, ADN og Norsk Tipping. Jeg vil oppfordre alle styrkeløftklubbene å registrere seg som rent idrettslag. Dette er et flott tiltak. Les mer på www.rentidrettslag.no.
Loggført
Per Ove
Newbie
*

Vis profil E-post
« Svar #1 på: Mai 10, 2008, 17:18:47 »

Sande KK gjennomførte Rent Idrettslag med Antidoping Norge i går. For å treffe flest mulig medlemmer gjennomførte vi seansen en treningskveld hvor det pleier å være mange aktive tilstede, og vi gjennonførte det i treningslokalet. Dette var en suksess, og oppmøte var veldig bra, både av yngre og etablerte løftere. Et meget bra, og meget viktig, tiltak fra Antidoping Norge som vi i Sande kan anbefale på det varmeste.

Per Ove Sjøl
Loggført
Sundvold
Jr. Member
**

Vis profil E-post
« Svar #2 på: Juni 03, 2008, 10:46:49 »

MEGET BRA.

Lurer på hvordan en spredt klubb som oss skal klare det? Kom gjerne med forslag til stian@kappi.no om ikke her.
Loggført
Kraftsport.no
Jr. Member
**

Vis profil E-post
« Svar #3 på: Juli 08, 2010, 14:29:58 »

Jeg har liksom ikke skjønt dette med "Rent idrettslag" jeg. Hva er poenget. Er ikke verdi og moral noe individet må inneha uten at det skal være et slags gruppepress?

Hva er poenget med å løpe rundt med en t-skjorte hvor det står "Rent idrettslag", eller å klistre dette på sin hjemmeside?

For meg er det like selvølgelig å være ren og pen, som det er å pusse tennene, spise mat, eller sove om natten.

Slik burde det også være for alle sterke styrkeløftere.

Man trenger ikke "Rent idrettslag" for å kunne gjøre dette. Akkurat like lite som man trenger en kirke for å være kristen (om det er det man liker å være).

Når det er sagt, så er det jo selvsagt positivt i forhold til signaleffekt osv. Men selv om en klubb er med i "Rent idrettslag", så borger ikke det for at holdningene til alle medlemmene i denne klubben er anti-dop.

Jeg må si at jeg av og til ønsker meg tilbake til den tiden da jeg var ung, dum og naiv og ikke engang visste hva doping var.

Er du styrkeløfter, så doper du ikke, ganske enkelt. Verre er det ikke. Men jeg vil endog gå lengre enn det, det handler ikke om du er styrkeløfter eller ikke, men det handler om personlig moral og personlige valg.

Presidenten i NSF mente at det var bare en grunn til å melde seg ut av NSF (Jf. underforstått da skal du begynne å dope deg). Jeg er uenig i dette. En utmeldelse kunne også være fordi en person var uenig i måten NSF ble drevet på, eller at han/hun kom på kant med noen i NSF og ville av den grunn melde seg ut.

Om jeg meldte meg ut av statskirken, ville dette da være et klart signal om at jeg skulle begynne å dyrke djevelen? Eller kunne det hende at jeg ikke følte selv at statskirken sine verdier og holdninger er noe jeg personlig står inne for, eller kanskje jeg mente at jeg kan ha mitt eget livssyn uavhengig av en statlig religion?

Jeg trente i mange år før jeg meldte meg inn i NSF, og jeg har vært medlem i mange år. Innmeldelsen er i mine øyne bare et papir med symbolsk verdi. Mine personlige verdier og holdninger er noe som har formet seg gjennom hele mitt liv, og et organisasjonsmedlemskap endrer ikke på dette.

Fra jeg var 10 til jeg var 18 holdt jeg på med friidrett. Jeg spilte også håndball. Aldri var det noe snakk om doping, ingen drev med dette (som jeg visste om), og det var ikke noe tema og egentlig var det en god tid i så måte.

Etter at jeg lærte hvor utbredt dette er innen styrkeidretter ble jeg desillusjonert, og det var mange store helter som mistet mange stjerner i min bok, og i dag kan jeg med hånden på hjertet si at det ikke finnes en eneste løfter jeg virkelig ser opp til, selv om det er en del løftere jeg respekterer.

At Audun Jonsson så meg rett inn i øya på VM i Stavnager i 2006 da han hadde vunnet gulv i 125kg klassen og sa: "I've been working 22 years for this", så trodde jeg genuint at det var noe han hadde gjort, og at dette var det største man kunne oppnå som styrkeløfter. Senere vet jo alle hvordan det gikk, at han måtte levere medaljen tilbake etter dopingtest. Og som alle vet, så er han nå tilbake i manesjen for Island...

Samme med Ljungberg fra Sverige, som ble tatt i doping for en tid tilbake, men dette har folk glemt nå virker det som.. Folk har kort hukommelse..

Enden på visen er at jeg har gitt opp at styrkeidretter noen gang i fremtiden skal bli fri for doping. Det kommer aldri til å skje, det er jeg helt sikker på, fordi fordelene med dopingen er altfor store. Det gjøres mye bra arbeid i Norge. Men alle sa at Ljungberg var dopingfri, noe han jo ikke var, alle sier at alle de norske landslagsløfterne er dopingfrie, men man har ingen garantier på dette.

Det eneste man kan være sikker på, er det man står for selv. Derfor er det viktig å glede seg over treningen sin og ha det som en livsstil. Det vil alltid være noen som løfter mer enn seg selv, men det er uinteressant. Det interessante med styrkerettet trening er å kunne slå seg selv, arbeide over lang tid for så å slå sine egne perser.

Loggført

Trond
Regionstrener
Hero Member
*

Vis profil
« Svar #4 på: Juli 08, 2010, 14:54:41 »

"Rent Idrettslag" synes jeg er en veldig fin måte å si at man som lag tar avstand til doping. Det garanterer selvsagt ingenting, men på lik linje med ADN-kontrakten vi må signere når vi melder oss inn i NSF er det et klart signal om hva som er den ønskelige og påkrevde holdningen for våre medlemmer.

Det finnes ingen garantier i livet, Kraftsport.no. Dette er vi selvsagt alle klar over, og det er ingen som tror at kampen mot doping er over bare man får trykket opp flere slike t-skjorter. Selv om jeg er litt usikker på hva det er du skal frem til i innlegget ditt så håper jeg i det minste at det ikke er det du tror om oss. De absolutt aller fleste NSF-medlemmer jeg har vært i kontakt med tar klart og sterkt avstand til doping.

At man vil oppleve enda en Audunn her og enda en Ljungberg der må vi bare forvente. Slik er nå engang mennesker. Det vil være noen som tar snarveier. Som jukser. Vi vil aldri vite hvem disse er før 1) disse innrømmer det selv, 2) de avgir en positiv prøve, eller 3) man av andre grunner skulle ha (svært) god grunn til å mistenke dem for det. Vi kan bare sørge for oss selv, og bidra til at flere tenker som oss. Jeg tror imidlertid at jeg med stor sikkerhet kan påstå at sjansen for at disse dukker opp har blitt betraktelig redusert innen NSF de siste årene. Og bedre skal det bli!

"Rent Idrettslag" er bare ett av mange midler vi har til å kommunisere at vi ikke ønsker doping i vår idrett. Vi som er aktive i klubbene har en unik mulighet til å ønske velkommen nye medlemmer med skjortene på. Det gir en ypperlig anledning til å gi dem en innføring i hva vi forventer av våre medlemmer. T-skjortene er i tillegg et direkte og godt synlig signal som vi med stolthet bærer med oss ut blant folk. Du har sikkert hørt det før, Kraftsport, men flere av landslagsløfterne får positive tilbakemeldinger fra sine utenlandske konkurrenter for å gå med den engelske oversettelsen av "Sterk, blid og dopingfri" - "Play clean, play fair, play true".

Jeg ser du også er inne på dette med det å være dopingfri som en livsstil. jeg er litt usikker på hvorfor du tar dette opp, men jeg tør forsikre deg om at de absolutt fleste innen NSF har en dopingfri livsstil, og de fleste av oss ville nok hatt det selv om vi ikke hadde vært innmeldt i forbundet.

Glad
Loggført
Kraftsport.no
Jr. Member
**

Vis profil E-post
« Svar #5 på: Juli 08, 2010, 15:20:33 »

Ja, har hørt om de positive tilbakemeldingene på de t-skjortene der. Det er jo positivt.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.069 sekunder med 19 spørringer.