"Rent Idrettslag" synes jeg er en veldig fin måte å si at man
som lag tar avstand til doping. Det
garanterer selvsagt ingenting, men på lik linje med ADN-kontrakten vi må signere når vi melder oss inn i NSF er det et klart signal om hva som er den
ønskelige og
påkrevde holdningen for våre medlemmer.
Det finnes ingen garantier i livet, Kraftsport.no. Dette er vi selvsagt alle klar over, og det er ingen som tror at kampen mot doping er over bare man får trykket opp flere slike t-skjorter. Selv om jeg er litt usikker på hva det er du skal frem til i innlegget ditt så håper jeg i det minste at det ikke er
det du tror om oss. De absolutt aller fleste NSF-medlemmer jeg har vært i kontakt med tar
klart og
sterkt avstand til doping.
At man vil oppleve enda en Audunn her og enda en Ljungberg der må vi bare forvente. Slik er nå engang mennesker. Det
vil være noen som tar snarveier. Som jukser. Vi vil aldri vite hvem disse er før 1) disse innrømmer det selv, 2) de avgir en positiv prøve, eller 3) man av andre grunner skulle ha (svært) god grunn til å mistenke dem for det. Vi kan bare sørge for oss selv, og bidra til at flere tenker som oss. Jeg tror imidlertid at jeg med stor sikkerhet kan påstå at sjansen for at disse dukker opp har blitt
betraktelig redusert innen NSF de siste årene. Og bedre skal det bli!
"Rent Idrettslag" er bare ett av mange midler vi har til å kommunisere at vi ikke ønsker doping i vår idrett. Vi som er aktive i klubbene har en unik mulighet til å ønske velkommen nye medlemmer med skjortene på. Det gir en ypperlig anledning til å gi dem en innføring i hva vi forventer av våre medlemmer. T-skjortene er i tillegg et direkte og godt synlig signal som vi med stolthet bærer med oss ut blant folk. Du har sikkert hørt det før, Kraftsport, men flere av landslagsløfterne får positive tilbakemeldinger fra sine utenlandske konkurrenter for å gå med den engelske oversettelsen av "Sterk, blid og dopingfri" - "Play clean, play fair, play true".
Jeg ser du også er inne på dette med det å være dopingfri som en livsstil. jeg er litt usikker på hvorfor du tar dette opp, men jeg tør forsikre deg om at de absolutt fleste innen NSF har en dopingfri livsstil, og de fleste av oss ville nok hatt det selv om vi ikke hadde vært innmeldt i forbundet.